تاثیر کرونا بر رفتار مصرف کنندگان مواد غذایی

تاثیر کرونا بر صنایع غذایی
تاثیر کرونا بر صنایع غذایی
آگوست 15, 2021
آیا کرونا از سطوح منتقل می شود؟
آیا کرونا از سطوح منتقل می شود؟
آگوست 17, 2021

تاثیر کرونا بر رفتار مصرف کنندگان مواد غذایی

سال 2020 به عنوان چالش برانگیزترین سال برای صنایع غذایی در دهه های اخیر شناخته شد. و انعطاف پذیری زنجیره های تأمین مواد غذایی را به طور قابل توجهی آزمایش کرد. بسیاری از چالش های صنعت ناشی از گسترش و پیامدهای ناشی از COVID-19 بود. و سازمان‌های غذایی را مجبور کرد تا برای حفظ تداوم، یکپارچگی وانعطاف پذیری زنجیره تأمین خود به شیوه‌های جدیدی تنظیم شوند. با این حال، در همان زمان، شیوع ویروس تهدیدهای شناخته شده‌ای را که این صنعت سالهاست با آن دست به گریبان است، مانند تقلب در مواد غذایی، سرقت و مسائل ایمنی تشدید کرد.

گزارشی که اخیراً در مورد خطرات زنجیره تأمین منتشر شده است. روندها و خطرات مرتبط را که به احتمال زیاد بر زنجیره‌های تأمین جهانی در سال آینده تأثیر می‌گذارد ، مشخص می‌کند. و مشاهده می شود که انتظار می رود اثر طولانی مدت بیماری همه گیر بر زنجیره های تأمین مواد غذایی منجر به افزایش تهدیدها ، از جمله تقلب ، سرقت و مسائل ایمنی شود. در این مقاله قصد داریم تاثیر کرونا بر رفتار مصرف کنندگان مواد غذایی را مورد بررسی قرار دهیم.

ذخیره سازی ، خرید وحشت و افزایش ناامنی جهانی غذا


همانطور که همه ما در مارس 2020 در سوپرمارکت‌های محلی و خواربارفروشی ها دیدیم. ، خرید و ذخیره انبوه اختلالات قابل توجهی در تأمین زنجیره ها ایجاد کرد. که در نهایت به قفسه های خالی منجر شد.

به گفته بانک جهانی، سال گذشته بیش از 96 میلیون نفر در 54 کشور به دلیل ناامنی غذایی تحت فشار قرار گرفتند. این تعداد ، به 137 میلیون نفر تا پایان سال 2019 در سراسر این کشورها و تعداد کل را تا پایان سال 2020 به 233 میلیون نفر می رساند.اختلال در عرضه ناشی از COVID-19 ناشی از چالش های مربوط به محدودیت‌های جابجایی افراد و کالاها و همچنین تعطیلی کارخانه های مرتبط با بیماری و در دسترس بودن کارگران در بخش مواد غذایی، از دست دادن شغل در تمام صنایع باعث کاهش درآمد خانوارها می شود که این امر تعداد افرادی که با افزایش ناامنی غذایی روبرو هستند را افزایش داده است.

تقلب در مقیاس جهانی


متأسفانه ، خطر فساد توسط افرادی که در زنجیره تأمین کار می کنند با خطر تقلب در مواد غذایی ارتباط دارد. تقریباً 85 کشور در خطر فساد در زنجیره تامین بالا هستند ، همچنین دارای خطر بالای تقلب در مواد غذایی هستند. این می تواند سناریوهایی ایجاد کند که جنایتکاران می توانند از آن سوء استفاده کنند. بیشتر با تولید غذای نامرغوب برای توزیع در کشور یا جایگزینی محصولات برچسب دار با جایگزین های بالقوه مضراست.

به عنوان مثال ، در هند ، محصولات لبنی تقلبی ، به ویژه شیر تولید داخل ، اغلب با گزارش های تقلب مرتبط است. با برخی از گزارش ها که نشان می دهد تقریبا در 89 درصد از محصولات شیر تقلب شده است. کشورهایی مانند هند گاهی در قانونگذاری و اجرای قانون شکاف هایی دارند. که می‌تواند توانایی تشخیص و توقیف غذاهای تقلبی را کاهش دهد. و این مسئله را به یکی از موضوعاتی تبدیل کند. که احتمالاً پس از همه گیری ادامه می یابد.

ایجاد بازار سیاه و تخلفات

مواد غذایی و الکل به اهداف اصلی سرقت و مسائل ایمنی تبدیل می شوند
گسترش COVID-19 همچنین منجر به افزایش هدف‌گیری و سرقت محصولاتی شد که در حالت معمولی سرقت محموله غیر معمول تلقی می شد. مسلماً بارزترین تغییر در این زمینه در سال گذشته بوده است. در ابتدا ، سارقان شروع به هدف قرار دادن کالاهای اساسی با فرکانس بسیار بالاتر کردند. زیرا عرضه محدود و افزایش تقاضا ارزش بازار سیاه آنها را به شدت افزایش داد. سرقت محصولات مانند PPE و مواد غذایی و نوشیدنی ها در سراسر جهان افزایش یافته. و از سرقت کالاهای مورد هدف تاریخی مانند لوازم الکترونیکی پیشی گرفته است.

متأسفانه ، COVID-19 به طور قابل ملاحظه ای بر ظرفیت دولت ها در اجرای مقررات ایمنی غذا تأثیر گذاشت. به این معنی که برخی از غذاها ممکن است به طور کامل بررسی نشده باشند. با کاهش شیوع COVID-19 ، منابع دولتی به احتمال زیاد برای افزایش کنترل های ایمنی غذا آزاد خواهند شد. با این حال ، عوارض بعدی مرتبط با ویروس ممکن است این خطر را دوباره ایجاد کند.

اثرات همه گیری بر رفتار مصرف کنندگان


هنگامی که تاثیر کرونا بر رفتار مصرف کنندگان مواد غذایی مورد بررسی قرار می گیرد. مشخص می شود که تقاضا بسته به قیمت مواد غذایی ، سطح درآمد مصرف کنندگان، وضعیت اجتماعی-جمعیتی ، مصرف و ترجیحات خرید و محدودیت های زمانی متفاوت است. به علاوه بر این ، تعداد بازدید از فروشگاه مواد غذایی و هزینه کردن پول برای غذا در هر بازدید تغییر کرد .

شیوع کووید -19 برنامه روزانه را قطع کرد. و منجر به کسالت شد که با مصرف مقدار زیادی چربی، کربوهیدرات و پروتئین می‌توان آن را به عنوان مصرف زیاد انرژی تعریف کرد. علاوه بر این، قرنطینه باعث ایجاد استرس در افراد شد. و آنها را به سمت غذاهای شیرین سوق داد تا احساس مثبت داشته باشند.زیرا غذاهای غنی از کربوهیدرات به دلیل توانایی آنها در تشویق تولید سروتونین می‌توانند به عنوان اجزای خوددرمانی مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، این عادات غذایی ناسالم ممکن است به ایجاد چاقی مرتبط با التهاب مزمن و عوارض جدی COVID-19 کمک کند.

تغییر در نحوه ارائه خدمات

از تاثیر کرونا بر رفتار مصرف کنندگان مواد غذایی بسته شدن رستوران ها و محدودیت مکان های غذاخوری با خدمات ، بر عادات غذا خوردن/خرید است. و منجر به تغییر تقاضای غیرمعمول از خدمات غذا به خرده فروشی شد. گزارشات نشان داد که خرید مواد غذایی از سوپرمارکت ها و استفاده از خدمات غذایی نسبت قبل از شیوع بیماری 50 درصد افزایش داشت. تعداد بازدید از فروشگاه مواد غذایی کاهش یافته است در حالی که هزینه غذا افزایش یافته است. مصرف کنندگان در طول قرنطینه COVID-19 ، دسترسی به برخی از انواع غذاها را کاهش دادند. در کشورهای اروپایی ، آرد که یک محصول اصلی است بیشتر مورد توجه قرار گرفت و در قفسه های فروشگاه های مواد غذایی به دلیل علاقه به پخت و پز در خانه به عنوان یک فعالیت خانوادگی یافت نشد.

جالب اینجاست که نان و محصولات پخته در قفسه های سوپرمارکت ها جای خود را حفظ کردند. مصرف کنندگان به دلیل راحتی و پخت روزانه در خانه بر روی محصولات با ماندگاری طولانی مانند غذاهای خشک یا کنسرو شده ، ماکارونی ، شیر یا جایگزین های شیر و غذاهای یخ زده تمرکز کرده اند. مردم این غذاها را به دلیل روی آوردن به پختن در خانه و باور شایعات یا بدست آوردن اطلاعات غلط در خانه ذخیره می کردند.

مصرف کنندگان به دلیل فاصله اجتماعی و بسته شدن رستوران ها گزینه های تحویل غذا و تحویل منزل را ترجیح دادند . در واقع، جالب است بدانید که کمبود تخم مرغ نه تنها به دلیل افزایش تقاضا بلکه به دلیل عدم وجود بسته بندی برای خرده فروشی بود. مصرف تخم مرغ خانگی از 20 مارس در آرژانتین 40 درصد و فروش تخم مرغ در مقایسه با سال گذشته در ایالات متحده 44 درصد افزایش یافته است.

رویدادهای جهانی مانند COVID-19 تقاضا برای غذا را در سراسر جهان افزایش می دهد. در یک مطالعه ، داده های تقاضا در کشورهای اروپایی به دلیل COVID-19 مورد ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس ، اگرچه در هفته ای که بیماری همه گیر اعلام شد. تقاضا برای نان تازه 76 درصد و سبزیجات منجمد 52 درصد افزایش یافت.https://academic.oup.com/

مقاله های مرتبطدر وبسایت: تاثیر کرونا بر صنایع غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟