مالتودکسترین و دیابت

مراحل فرآوری مواد غذایی
مراحل فرآوری مواد غذایی
آگوست 8, 2021
تامین کنندگان مواد اولیه صنایع غذایی
تامین کنندگان مواد اولیه صنایع غذایی
آگوست 11, 2021

مالتودکسترین یکی از موادی است که در بسیاری از غذاها با آن روبرو می شوید. این یک افزودنی رایج در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است ، اما آیا برای شما مضر است؟ و آیا باید از آن اجتناب کرد؟

مالتودکسترین چگونه ساخته می شود؟


مالتودکسترین یک پودر سفید است که از ذرت ، برنج ، نشاسته سیب زمینی یا گندم تهیه می شود. اگرچه از گیاهان می آید ، اما بسیار پردازش می شود. برای تهیه آن ابتدا نشاسته ها پخته می شوند و سپس اسیدها یا آنزیم هایی مانند آلفا آمیلاز باکتریایی مقاوم در برابر حرارت به آن اضافه می شود تا بیشتر تجزیه شود. پودر سفید حاصل محلول در آب است و طعم خنثی دارد. مالتودکسترینها با مواد جامد شربت ذرت ارتباط تنگاتنگی دارند ، با یک تفاوت در میزان قند آنها. هر دو تحت هیدرولیز قرار می گیرند ، یک فرایند شیمیایی شامل افزودن آب برای کمک بیشتر به شکست. با این حال ، پس از هیدرولیز ، جامدات شربت ذرت حداقل 20 درصد قند هستند ، در حالی که مالتودکسترین کمتر از 20 درصد قند است.

آیا مالتودکسترین بی خطر است؟


سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مالتودکسترین را به عنوان یک افزودنی غذایی ایمن تایید کرده است. همچنین به عنوان بخشی از کل کربوهیدرات ها در ارزش غذایی مواد غذایی گنجانده شده است. طبق دستورالعمل های رژیم غذایی برای آمریکایی ها ، کربوهیدرات ها نباید بیش از 45-65 درصد از کل کالری شما را تشکیل دهند. در حالت ایده آل ، اکثر آن کربوهیدرات ها باید کربوهیدراتهای پیچیده و غنی از فیبر باشند ، نه غذاهایی که به سرعت قند خون شما را بالا می برند. اگر مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین هستید یا اگر پزشک رژیم کم کربوهیدرات توصیه کرده است ، باید مالتودکسترین مصرفی را در کل کربوهیدرات روزانه خود لحاظ کنید.

با این حال ، مالتودکسترین معمولاً فقط در مقادیر کم در غذا وجود دارد. این تأثیر قابل توجهی بر میزان کربوهیدرات مصرفی شما نخواهد داشت. مالتودکسترین دارای شاخص گلیسمی بالا (GI) است ، به این معنی که می تواند باعث افزایش قند خون شما شود. مصرف آن در مقادیر بسیار اندک بی خطر است ، اما افراد مبتلا به دیابت باید بسیار مراقب باشند. رژیم های غذایی متشکل از غذاهای تا حد زیادی GI برای همه مفید است ، به جز افراد دیابتی.

چرا مالتودکسترین در غذای شما وجود دارد؟


مالتودکسترین به طور کلی به عنوان ضخیم کننده یا پرکننده برای افزایش حجم یک غذای فرآوری شده استفاده می شود. همچنین یک ماده نگهدارنده است که عمر مفید غذاهای بسته بندی را افزایش می دهد. ارزان است و تولید آن آسان است ، بنابراین برای غلیظ کردن محصولاتی مانند پودینگ فوری و ژلاتین ، سس و سس سالاد مفید است. همچنین می توان آن را با شیرین کننده های مصنوعی ترکیب کرد تا محصولاتی مانند کنسرو میوه ها ، دسرها و نوشیدنی های پودری را شیرین کند. حتی در مواد مراقبت شخصی مانند لوسیون و محصولات مراقبت از مو به عنوان ضخیم کننده استفاده می شود.

ارزش غذایی مالتودکسترین چیست؟


مالتودکسترین دارای 4 کالری در گرم است – همان مقدار کالری ساکارز یا قند رومیزی. مانند قند ، بدن شما می تواند مالتودکسترین را به سرعت هضم کند ، بنابراین در صورت نیاز به افزایش سریع کالری و انرژی مفید است. GI مالتودکسترین بالاتر از قند جدول است و از 106 تا 136 متغیر است. این بدان معناست که می تواند سطح قند خون شما را به سرعت بالا ببرد.

چه زمانی باید از مالتودکسترین اجتناب کنید؟


GI بالا مالتودکسترین به این معنی است که می تواند باعث افزایش سطح قند خون شما شود ، به خصوص اگر در مقادیر زیاد مصرف شود. به همین دلیل ، اگر دیابت یا مقاومت به انسولین دارید ، ممکن است بخواهید از آن اجتناب کنید یا آن را محدود کنید. همچنین اگر مستعد ابتلا به دیابت هستید ، باید از آن اجتناب کنید. یکی دیگر از دلایل محدودیت مالتودکسترین حفظ سلامت باکتری های روده است. طبق مطالعه ای که در سال 2012 در PLoS ONE منتشر شد ، مالتودکسترین می تواند ترکیب باکتری های روده شما را به گونه ای تغییر دهد که شما را مستعد بیماری ها کند.

این می تواند رشد پروبیوتیک ها را در دستگاه گوارش شما مهار کند ، که برای عملکرد سیستم ایمنی مهم هستند. همان مطالعه نشان داد که این ماده می تواند رشد باکتری هایی مانند E. coli را افزایش دهد ، که با اختلالات خود ایمنی مانند بیماری کرون مرتبط است. اگر در معرض ابتلا به اختلال خود ایمنی یا گوارشی هستید ، اجتناب از مالتودکسترین ایده خوبی است.

مالتودکسترین و گلوتن


اگر از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده می کنید ، ممکن است نگران مالتودکسترین باشید زیرا نام آن “مالت” است. مالت از جو ساخته شده است ، بنابراین حاوی گلوتن است. با این حال ، مالتودکسترین فاقد گلوتن است ، حتی اگر از گندم تهیه شده باشد. به گفته گروه حمایتی Beyond Celiac ، فرآوری نشاسته های گندم در ایجاد مالتودکسترین باعث می شود که آن بدون گلوتن باشد. بنابراین اگر مبتلا به بیماری سلیاک هستید یا از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده می کنید ، می توانید از این ماده مصرف کنید.

مالتودکسترین و کاهش وزن


اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید ، باید از مالتودکسترین اجتناب کنید. این ماده در اصل یک شیرین کننده و کربوهیدرات بدون ارزش غذایی است و باعث افزایش قند خون می شود. میزان قند مالتودکسترین می تواند منجر به افزایش وزن شود.

آیا مالتودکسترین برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است؟


از آنجا که مالتودکسترین می تواند باعث افزایش سریع سطح قند خون شود ، بهتر است افراد مبتلا به دیابت تا حد زیادی از آن اجتناب کنند. با این حال ، این ماده اغلب در دوزهای کوچک بی خطر است. تا زمانی که فقط مالتودکسترین را به مقدار کم مصرف می کنید و در کل کربوهیدرات خود را در طول روز محاسبه می کنید ، باید خوب باشید. اگر مطمئن نیستید که چگونه بر قند خون شما تأثیر می گذارد ، هنگامی که مالتودکسترین را به رژیم خود اضافه می کنید ، سطح گلوکز خود را بیشتر بررسی کنید. نشانه هایی که مالتودکسترین باعث افزایش قند خون شما شده است عبارتند از:
سردرد ناگهانی
تشنگی را افزایش داد
مشکل در تمرکز
تاری دید
خستگی

در صورت مشاهده هر یک از این علائم ، بلافاصله سطح قند خون خود را بررسی کنید. اگر بیش از حد بالا هستند ، با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از شیرین کننده های مصنوعی به عنوان گزینه های بهتری برای مدیریت قند خون در نظر گرفته می شوند. با این حال ، تحقیقات جدید با افشای اینکه شیرین کننده های مصنوعی بر باکتری های روده تأثیر می گذارند و به طور غیرمستقیم روی حساسیت به انسولین تأثیر می گذارند ، این افسانه را از بین می برد.

ورزش


از آنجا که مالتودکسترین یک کربوهیدرات سریع هضم است ، اغلب در نوشیدنی های ورزشی و میان وعده های ورزشکاران گنجانده می شود. برای بدنسازان و سایر ورزشکاران که سعی در افزایش وزن دارند ، مالتودکسترین می تواند منبع خوبی از کالری سریع در طول یا بعد از تمرین باشد. از آنجا که مالتودکسترین به اندازه برخی کربوهیدراتها از آب برای هضم استفاده نمی کند ، این یک راه خوب برای دریافت سریع کالری بدون کم شدن آب بدن است. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که مکمل های مالتودکسترین می توانند به حفظ قدرت بی هوازی در حین ورزش کمک کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله خواص اعجاب انگیز مالتودکسترین در بدنسازی مراجعه فرمایید.

جایگزین مالتودکسترین چیست؟


شیرین کننده های رایج که در آشپزی خانگی به جای مالتودکسترین استفاده می شوند عبارتند از:
شکر سفید یا قهوه ای
شکر نارگیل
عسل
شربت افرا
آب میوه کنسانتره
ملاس
شربت ذرت
اینها همه شیرین کننده هایی هستند که می توانند باعث افزایش و افزایش سطح قند خون شما شوند ، درست مانند مالتودکسترین. استفاده از میوه های پوره شده ، له شده یا برش داده شده برای شیرین کردن غذاها برای فیبر ، شیرینی ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و آب. از سایر مواد غلیظ کننده مانند صمغ گوار و پکتین می توان به عنوان جایگزین در پخت و پز استفاده کرد. شیرین کننده هایی که ممکن است تا اندازه ای روی قند خون شما تأثیر نگذارند ، مادامی که در حد متعادل مصرف شوند ، عبارتند از:

الکلهای قندی مانند اریتریتول یا سوربیتول
شیرین کننده های مبتنی بر استویا
پلی دکستروز
الکلهای قندی مانند پلی دکستروز برای شیرین کردن غذاها استفاده می شوند. و می توانند در غذاهای فرآوری شده که دارای برچسب “بدون قند” یا “بدون قند اضافی” هستند ، یافت شوند. الکلهای قندی فقط تا حدی جذب بدن می شوند. که از تأثیر آنها بر قند خون مانند سایر شیرین کننده ها جلوگیری می کند. با این وجود ، آنها هنوز باید به 10 گرم در روز محدود شوند تا از عوارض گوارشی مانند نفخ جلوگیری شود. گزارش شده است که اریتریتول اغلب قابل تحمل تر است.https://www.healthline.com/health/food-nutrition/is-maltodextrin-bad-for-me#alternatives

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟