حساسیت به اسید سیتریک

برچسب زنی بر اساس مواد اولیه صنایع غذایی
برچسب زنی بر اساس مواد اولیه صنایع غذایی
آگوست 7, 2021
مراحل فرآوری مواد غذایی
مراحل فرآوری مواد غذایی
آگوست 8, 2021


عدم تحمل اسید سیتریک به معنای حساسیت به مرکبات نیست. مبتلایان به آلرژی به مرکبات به مواد خاص مرکبات مانند لیمونن یا پروتئین‌های خاصی که در میوه‌ها یافت می‌شود، واکنش نشان می‌دهند. در‌حالی که افراد غیرقابل تحمل به اسید سیتریک تنها به اسید سیتریک واکنش نشان می‌دهند، که در تعدادی از میوه‌ها و حتی برخی از سبزیجات یافت می‌شود. و به عنوان یک میوه استفاده می شود.

عدم تحمل اسید سیتریک یک حساسیت غذایی “واقعی” نیست . یعنی یک واکنش خود ایمنی به مواد شیمیایی موجود در غذا نیست. عدم تحمل زمانی رخ می دهد که بدن فاقد برخی مواد شیمیایی یا آنزیم لازم برای هضم مناسب یک ماده خاص است : یکی از شایع ترین آنها عدم تحمل لاکتوز است که ناشی از تفاوت ژنتیکی است که باعث می شود بدن فرد مبتلا قادر به تولید آنزیم لاکتاز نباشد.

علائم ایجاد حساسیت توسط اسید سیتریک

زخم یا بثورات دهانی
علائم گوارشی مانند درد شکم ، نفخ یا اسهال
تورم دهان یا گلو
سردرد

مدیریت عدم تحمل غذایی بسیار مهم است زیرا پاسخ منفی بدن به غذای موردنظر، می تواند به دیواره روده آسیب برساند و گوارش را مختل کند (به ویژه در مورد بیماری کولیاک). این به نوبه خود می‌تواند فرد مستعد ابتلا به آلرژی واقعی باشد. زیرا پروتئین های غذایی ضعیف هضم شده از طریق دیواره روده آسیب دیده وارد جریان خون می شوند، و سیستم ایمنی بدن در معرض سطوح غیرمعمول بالایی از آنها قرار می گیرد.

تفاوت مهم بین عدم تحمل غذایی و حساسیت غذایی در این است که: واکنش آلرژیک دقیقاً به همان میزان کمی از آلرژن فرد مصرف می‌شود. به عنوان مثال در حساسیت به بادام زمینی که حتی اثری از بادام زمینی می تواند شوک آنافیلاکتیک ایجاد کند. از طرف دیگر عدم تحمل غذایی فقط به نسبت میزان ماده حساسیت زایی که خورده‌اید باعث ایجاد مشکل می شود.

علت حساسیت زایی اسید سیتریک


اسید سیتریک بیشتر اوقات ، با تخمیر قند نیشکر یا ملاس در حضور قارچی به نام Aspergillus niger تولید می شود . همچنین می‌توان آن را از محصولات جانبی آناناس و لیموهای درجه پایین تهیه کرد.اما اساساً بیشتر اسید سیتریک که به عنوان افزودنی غذایی استفاده می شود عصاره کپک است. ظاهراً افراد مبتلا به آلرژی به مخمر باید دقیقاً به همین دلیل از آن اجتناب کنند.برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فرایند تولید اسید سیتریک روی لینک کلیک کنید.

کنترل عدم تحمل اسید سیتریک


اسید سیتریک یک افزودنی رایج است: از طعم تند و ترش گرفته تا حفظ و حتی به عنوان کاتالیزور سایر مواد نگهدارنده کاربردهای بسیار زیادی دارد. با توجه دقیق به مواد تشکیل دهنده‌و انجام آشپزی برای خودتان، می‌توانید از اسید سیتریک به طور کامل اجتناب کنید.

تهیه دسرها و سس های شخصی راهی عالی برای اجتناب از آن است . زیرا بیشتر در غذاهای شیرین و حاوی میوه یا گوجه فرنگی به عنوان نگهدارنده رایج است.

ماست های طعم دار میوه ای که از طریق مغازه خریداری می شوند تقریباً به طور مثال حاوی آن هستند. اما دسرها و اسموتی‌های خانگی با استفاده از میوه‌های غیر سیتریک همراه با ماست ساده ، بستنی بدون سیتریک ، شیر یا آب سیب جایگزینی خوشمزه و بدون افزودنی جایگزین مناسبی است.

به سس های آماده ، به ویژه سس ماکارونی ، یکی دیگر از عوامل حساسیت زا است ، (سس ماکارونی تا حدودی دلپذیر است زیرا گوجه فرنگی حاوی اسید سیتریک است ، هرچند در مقادیر نسبتاً کمی: ممکن است بتوانید با سس های گوجه فرنگی در حد اعتدال کنار بیایید. با این حال، برخی از انواع کنسرو گوجه فرنگی حاوی اسید سیتریک هستند. بنابراین قبل از خرید برچسب را بررسی کنید. : غذاهای کنسروی ارگانیک اغلب بدون افزودنی هستند.)

ارگانیک شدن

“ارگانیک شدن” یکی دیگر از نکات کلی خوب برای عدم تحمل اسید سیتریک است. زیرا فلسفه مواد‌غذایی ارگانیک این است که: استفاده از همه افزودنی‌های غذایی و همچنین حذف سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی به حداقل برسد. غذاهای ارگانیک از پیش آماده شده احتمالاً از افزودنیهای کمتری نسبت به غذاهای غیر ارگانیک استفاده می کنند. اما برعکس آنها نیز به مدت طولانی دوام نمی آورند. و هنوز هم ضروری است که قبل از خرید برچسب آب مرکبات را بررسی کنید.

غذا خوردن بیرون از خانه می تواند برای هر فرد مبتلا به حساسیت یا عدم تحمل کار سختی باشد.اما یکی از راه‌های مفید برای بررسی آنچه که احتمالاً باید از آن اجتناب کنید، این است که : برای دستور العمل های غذاهایی که احتمالاً در منوی محلی قرار دارند ، به گوگل مراجعه کنید. برنامه ریزی برای غذا خوردن انجام این کار می تواند به شما یک ایده کلی خوب از میزان محتوای سیتریک حاوی غذاهای انتخابی شما بدهد و به شما در اجتناب از رستوران هایی که در آنها انتخاب کمی دارید یا اصلا انتخاب نمی کنید کمک کند .

ویتامین B5

ویتامین B5: برخی از انواع غذاهای سالم این نظریه را مطرح می کنند که ویتامین B5 می تواند توانایی بدن در هضم اسید سیتریک را بهبود بخشداما هنوز هیچ تأییدی در مورد این موضوع از منبع علمی معتبر وجود ندارد ، تجربه شخصی افراد نشان می دهد که واکنشهای دیدنی به اسید سیتریک در زمان خوردن غذاهای اصلی حاوی B5 قابل مشاهده بود.( رژیم غذایی سبوس گندم ). به نظر می رسد که وجود ویتامین های گروه B واکنش را نسبت به غذاهای حاوی اسید سیتریک کاهش می دهد: به عنوان مثال Lucozade Sport یا مربا تمشک روی نان تست کامل ، چیزهایی هستند که می توان با یک واکنش نسبتاً ملایم از آنها خلاص شد. http://www.chiark.greenend.org.uk/~vclarke/citric.html

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟