zarinparsin

وبلاگ

کربوکسی متیل سلولز

9 تیر 1400

کربوکسی متیل سلولز از مشتقات سلولز است. و نام اختصاری آن CMC است. ستون فقرات این پلیمر را گلوکزها که در سلولز به شکل گلوکوپیرانوز مشاهده می‌شوند تشکیال می دهد. ترکیبات کربوکسی متیل سلولز به راحتی در آب حل می شوند. و به عنوان یک افزودنی چند منظوره در صنایع مختلف به کار برده می شوند.

کربوکسی متیل سلولز (Carboxymethyl cellulose) یا سلولوز گام[۱] از مشتقات سلولز است که از استخلاف شدن گروه‌های کربوکسی متیل (-CH2-COOH) به‌جای برخی از گروه‌های هیدروکسیل (-OH) بدست می‌آید. https://fa.wikipedia.org/wiki/

کاربرد های کربوکسی متیل سلولز

همانطور که گفته شد کاربرد های این ماده به دلیل نگهداری آب، تعلیق کردن و پایدار نگه‌داشتن ذرات معلق و تنظیم رئولوژی بسیار متنوع است . در صنایع کاشی سازی به عنوان تثبیت‌کننده جلا، تشکیل دهنده‌ی لایه، نگهدارنده و جذب کننده‌‍‌ی آب،غلظت دهنده و بهبود دهنده‌ی استحکام قطعه قالب شده به کار می رود. و همچنین روی شکل گیری و چسبندگی بین لعاب، ملات نسوز و زیبایی و درخشندگی محصول تاثیر گذار است.

در صنایع غذایی به عنوان غلظت‌دهنده، امولسیون‌کننده، نگهدارنده آب، تثبیت‌کننده وعامل حفظ شکل و ظاهر (رئولوژی) به کار می رود. این ماده در تولید بستنی به علت نیاز نداشتن به مخلوط کردن زیاد کاربرد دارد. در صنایع نان و شیرینی پزی به غلت کاهش مصرف چربی و بهبود کیفیت این محصولات بسیار مقرون به صرفه است .استفاده از CMC در تهیه آب نبات به دلیل پراکندگی یکنواخت عطر و طعم در این محصول استفاده می شود. و باعث بهبود بافت و کیفیت آنها می شود.

کربوکسی متیل سلولز به عنوان عامل کنترل ویسکوزیته در رنگ‌های امولسیونی و لاتکسی، پایدار کننده سوسپانسیون و پایدار کننده ذرات کلوئیدی در صنایع رنگ و رزین قابل استفاده است.

در صنایع آرایشی و بهداشتی به دلیل ویژگی های زیر بسیار پرکاربرد می باشد.

تعلیق‌سازی ذرات

محافظت از پوست

پراکندگی یکدست

زدایندگی چرک و لکه

غلظت‌بخشی

تثبیت کنندگی

روان‌سازی و یکدست‌کنندگی

همچنین در صنعت نساجی، صنایع کاغذ سازی و مقوا ، صنایع شوینده و صابون ها، حفره چاه های نفت ،صنایع جوشکاری ،باطری و … کاربرد دارد.

قیمت کربوکسی متیل سلولز

شرکت زرین پارسین سپهر، این محصول را در مقدار دلخواه مشتری با تضمین کیفیت ،بسته بندی مناسب ،سهولت در سفارش و تحویل کالا در اختیار مصرف کتتدگان قرار می دهد. این محصول از برند shandong تامین می شود .و به شکل گرانول سفید به فروش می رسد . از مزیت های این برند حلالیت خوب در آب با عملکردهای ضخیم شدن ، تثبیت امولسیون و تعلیق در محلول آبی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با واحد فروش تماس حاصل فرمایید.